آموزش آسیب شناسی روانی ۲ - بخش اول
آموزش آسیب شناسی روانی ۲ - بخش اول
آموزش آسیب شناسی روانی ۲ - بخش اول - (برای مشاهده نسخه کامل آموزش به لینک زیر مراجعه کنید) https://fdrs.ir/gbdn یکی از وظایف اصلی روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان، تشخیص نوع اختلالی است که مراجعه کننده به آن دچار شده است. آسیب شناسی روانی درس اصلی و پایه است که در ابتدا آموزش برای دانشجویان این رشته ارائه می شود تا با تعریف، تبیین، طبقه بندی، علائم و درمان تمامی اختلالات روانی آشنا شده و مهارت تشخیص آگاهانه در جلسات درمانی را پیدا کنند. علاوه بر این، درس آسیب شناسی روانی یا روانشناسی مرضی، جزو دروس مهم در آزمون ارشد و دکتری در گرایش های مختلف است. بنابراین تسلط بر این درس از مهارت های پایه برای موفقیت در آزمون های تحصیلات تکمیلی نیز محسوب می شود. در درس آسیب شناسی ۱ به مباحث کلی مانند: تعریف آسیب شناسی روانی، تاریخچه بهنجاری و نابهنجاری، طبقه بندی کلی اختلالات روانی پرداخته شده و دو اختلال به نام های اختلالات شخصیت و اختلالات اضطرابی به تفصیل بیان شده اند. درس آسیب شناسی روانی ۲ وظیفه معرفی اکثریت اختلالات را برعهده دارد. در این فرادرس سعی شده است که همه اختلالات به جز مواردی که در آسیب شناسی ۱ و آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان به آن ها پرداخته شد، مطرح شوند، به تعریف و طبقه بندی آن ها پرداخته، علائم آن ها به روشنی بیان شود، تبیین آن ها از منظر رویکردهای مختلف بررسی شده و در آخر پروتکل های درمانی مورد نظر هر رویکرد بیان شوند. همچنین در این فرادرس سعی شده است تا پس از ارائه هر مبحث، چند نمونه سوال تالیفی بررسی شود و همچنین با بررسی ملاک های تشخيصی، شيوع، سير، بروز، تفاوت های جنسيتی، هم ابتلايی، تشخيص افتراقی، سبب شناسی و درمان طبقه اختلالات وسواسی - جبری، مرتبط با سانحه و عوامل استرس زا، افسردگی، دوقطبی، تغذیه، خوردن و اختلالات و انحرافات جنسی، دید دقيقی درباره هر اختلال به مخاطب عرضه کند تا مهارت تشخيص بالينی ایشان را ارتقا ببخشد. در ادامه، در آموزش آسیب شناسی روانی ۲ بخش دوم، سعی شده است که به وضوح و با مثال های کاربردی، درباره علائم اختلالات روانی، پایه هایی مستحکم برای دانش بالینی دانشجو و دانش پژوه علاقه مند ایجاد شود.